En saga.....

En saga som en gång kommer ta slut.....som började så bra. 

Den va lite hemsk på mitten, men är HELT j*vla underbar på slutet.

Sagans namn var GEVALIA!!!!!

Kan inte ens med dom finaste orden berätta för er hur underbar denna ponnyn är.

Så j*vla mycket hon har gjort för mig.

En sån resa vi har gjort hon & jag tillsamans. En resa från marken UPP HÖGT I LUFTEN.

Men ja tar det från början....



Sagan börjar i Danmark. En lastbil kör från Danmark till Sverige. 2 ponnysar är med. En av dom är Gevalia.
Hon får kliva av i Kungsbacka efter en lång resa.
En tjej...står o kramar & pussar & gråter gevalia...medans hennes pappa lastar in hennes 2 nya ponnysar. Tjejen heter Maria Lind Hansen.



En svart volvo kommer till gården.
Det är vi, min familj.
Gevalia står i stallgången....så söt. Men orolig & lite grinig.
Jag provrider henne. Ehm..de går undan kan ja säga. Ja hade INTE en chans att kunna hålla henne....men damn va fin hon e.



I början gick det FORT FORT FORT FORT.
Gick inte att rida ut henne...då hon stegrade, vände & gick hem. Eller galloppera hem me mig hängandes på ryggen.
Va på ett ridläger...då dom sa att hon va TOTAL ren livsfara att rida ut på.
Men vi kämpa på.
Hon hoppa...ja hängde me typ...så gott ja kunde.



1:a tävlingen på Tjörns ridklubb. Hoppa en clearround. Ja kom runt i asså så jävla snabbt asså....hahaha. Ingen kontroll alls.
Men runt kom vi..för att Gevalia visste va som gällde o ja satt på typ.
Men d gick för snabbt & hon av fö stark :(



Sen börja det vända...ja blev starkare & gevalia lite lydigare.
Vi hoppträna för Camilla & det gick framåt.
Träna mykke markarbete med.
Men rida ut...nepp de ville hon INTE alls.
Mamma o pappa fick leda mig ut om vi skulle rida ut. Trök.
Började hoppa REGIONALT. Fick nåra nollor i LC & även nån placering :)

Debuterade i lokal LB:er...fick min 1:a placering i Bulycke. Ja va så glad asså.

Men klart..de va fortfarande Gevalia som bestämde...hon va fortfarande fö stark fö mig. Inget snack om saken asså.



Sen började ja hoppa REG lb:er. Nolla nån eller nåra. Men sen börja d.
Sagan blir hemsk....& inte rolig alls.
Gevalia börja stanna. På träningar & tävlingar.
Jämt, jämt jämt.
Ja flög av, flög av & flög av.
Ja grät & grät & grät.

Min prinsessa hade stora muskelbristningar & hade jätteont.
Hon fick vila & bli bättre.
Sagan fick ta en paus......



Efter ett tag börja ja sätta igång henne igen.
Började att rida ut & ite markarbete.
Efter ett tag börja vi hoppa igen.....ja kom ihåg när hon hoppa första banan utan stopp.
Jag & mamma grät!!
Sagan hade börjat igen......!!!!!!!!
Vi flyttade till nytt stall. Bytte tränare. Gjorde en ny start.



Helt plötsligt red vi ut LÅNGA skogsturer. Själv, ibland med nån annan. Kunde va borta i typ 2 timmar....asså rida ut as långt.
Gevalia frusta & bara älskade det.....<33
Även gallopera runt på ängen hemma & hon ville aldrig att d skulle ta slut.
Aldrig att hon skulle vilja vända eller gå hem nu...aldrig.
Hon går dit ja vill.......& det e lixom d som e grejjen.
Att kunna GÖRA allt me sin ponny. Inte bara träna...utan ha kul osså.
För d har vi hon & jag K U L !!!!!



Sen släppte det TOTALT. Vi nollar de mest nu. Placerar oss ibland. Men stadiga resultat efter HÅRT arbete.
Nu ska vi hoppa LA snart imon nåra dagar.....med massa kul.
Det e sällan hon gö mig besviken Gevalia.
Hon är den bästa ponnyn man kan tänka sig. Hon litar på mig till 100% & jag 100% på henne.
Ja ska kämpa tills ja blöder för att få behålla henne.....att min syrra ska få samma resa som ja på henne.
Om ja så ska gå naken till skolan utan kläder.....så MÅSTE ja få ha henne kvar.



Sen vet ja att sagan kommer ha ett slut. Hon är inte maxad 1,30 hög. Hon är bara 1,23. Nångång kommer ja va för stor. Nått hinder kommer va fö stort fö henne. D vet ja.
Hon kanske inte kan slåss mot alla 1,33 maxade B ponnysar.
Men hon är på god väg.
Just nu har HON inga gränser...& inte ja heller.
Med massa info från Maria Lind Hansen som kollat på alla våra filmer. Har hon gett mig alla tips om hur Gevalia funkar & DET VIKTIGASTE AV ALLT : VAD HON KAN!!!!
Just nu är denna sagan som bäst.

& en sak är NU klart. Sagan kommer FORTSÄTTA HELA NÄSTA TÄVLINGSÅR!!!!!













Sagan fortsätter. Slutet är nära..men endå LÅNGT borta.
Men sagan har ett namn & det är  G  E   V   A   L   I  A !!


* tack mami & papi för stavhjälpen....hah oh my goosh *


/ Nellie B




Kommentarer
Postat av: charlotte

dina ponnyer är sjukt fina, och du rider otroligt bra!:)

2010-08-11 @ 14:47:52
URL: http://barachalle.bloggplatsen.se
Postat av: Oline

asså ja vill bara ha din hoppstil o dina röda treton nellie !! :D

2010-08-11 @ 22:27:54
URL: http://baratavlingsponny.blogspot.com
Postat av: Nellie

Va snäll du är. Jag hitta inte din blogg nä ja trykte på din länk. Tack oline f din komm.. <3<3<3

2010-08-12 @ 11:13:14
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0