Tjejen som vann SM 2010-matilda sparrenhöks svar på era frågor!

Hur gammal är du?
Vad är ditt mål 2011?
Vilken klubb tävlar du för?

Svar: 1. Jag är 97a , fyller 14 i år alltså.
2. Mitt mål är att starta SM på c-ponny, med Munsboro Shadow & Munsboro Snowstorm.
Mitt mål med Spirit of Dito är först & främst att lära mig rida honom ordentligt , då han är väldigt svårriden. Prince har jag inget speciellt mål med ännu.
3. Jag tävlar för Djursholms Ridklubb.

Hur kan du va så grym? :D
Hur kändes det att vinna sm? :p

Svar: 1. Hahah, ingenting går av sig självt, träna, träna, träna & sen har jag fantastiska ponnyer & tränare.
2. Jag kunde inte riktigt fatta att det var sant först..
Det är grymt mäktigt att stå på en prisutdelning som Svensk mästare & att leda ärevarvet.
Det är helt klart en underbar upplevelse & ett underbart  minne!

Vad jobbar dina föreldrar som? :)
Vad vann du på sm? Vad var hederspriserna för något? :)
 
Svar: 1. Mina föräldrar har ett eget företag, där de jobbar med fastighetsservice.
2. Jag vann SM täcke, rosett, banderoll där det står Svensk Mästare, någon liten Agria häst & 1000 kronor på en ATG klinik & framförallt äran!

hur kändes det att rida SM ?
vad van du när du tävla sm ?
hur många år e du ? 

Svar: 1. Jag har ju ridit 6 SM & 2 lag-SM nu så.. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Det är ju alltid en speciell känsla att få vara med i ett SM & att ta sig till SM.
Men när man har hoppat SM några gånger så är det inte lika stort att vara med i SM längre, då har man nog mer förhoppningar på placeringar osv.
2.  Jag vann SM täcke, rosett, banderoll där det står Svensk Mästare, någon liten Agria häst & 1000 kronor på en ATG klinik & framförallt äran!
3. Jag är 97a, fyller 14 i år, så min b-ponny tid är över.

 

hur känns det att tävla sm?
hur många rosetter har du?
vad är det högsta du har hoppat ponny/häst?
hur många hästar har du?
hur många hästa har du lånat/haft?
vad är det bästa priset du har fått?
hur är din resa genom att bli så bra?
resan till SM?

Svar: 1. 1. Jag har ju ridit 6 SM & 2 lag-SM nu så.. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Det är ju alltid en speciell känsla att få vara med i ett SM & att ta sig till SM.
Men när man har hoppat SM några gånger så är det inte lika stort att vara med i SM längre, då har man nog mer förhoppningar på placeringar osv.
2. Oj, jag har ingen aning xD Men jag ska snart ta ner alla & hänga upp de på ett annat ställe, så då kan jag passa på att räkna & be Nellie skriva det sen om du vill.
3. Jag har aldrig hoppat storhäst faktiskt. Jag har tävlat upp till msv.A ( 1.20 ) på c-ponny.
Men enstaka hinder så..
Bellman har jag hoppat 1.25 på.
Lady har jag hoppat 1.30 på & 130 på Roddys Return..
På Shadow vet jag inte.. 1.30-1.35 kanske?
Jag brukar inte öva på att hoppa högt, det vet jag att de kan ändå.
4. Hemma nu har jag Prince (  c-ponny ), Munsboro Shadow ( c-ponny ) & Assar ( mammas d-ponny ), Munsboro Snowstorm ( c-ponny )& Spirit of Dito ( c-ponny ). Men Spirit of Dito lånar jag bara & Munsboro Snowstorm rider jag till försäljning.
Bellman är utlånad men han ska inte säljas.
5.  Först hade vi Azahar (Assar) mammas d-ponny, sen en c-ponny som hette Mirage, efter det Murgårdens Amber (b-ponny), Bellman (b-ponny), Lady VI (b-ponny), sen lånade Lady (b-ponny), efter ett tag så köpte vi henne, Prince (c-ponny), hmm sen lånade jag ju Roddys Return (c-ponny) också, fast vi köpte honom sen. Munsboro Shadow (c-ponny), Spirit of Dito lånar jag ju nu (c-ponny), Munsboro Snowstorm som jag rider till försäljning (c-ponny), sen Törnblommesländan red jag ju till försäljning också.
Så ja, 12 ponnyer har jag lånat/haft.
6. Det är svårt att säga, lag-SM var ju sjukt coolt att vinna på Strömsholm, många som kollade & pampig
prisutdelning..
Men silvret med Bellman är nog det som är det mest betydelsefulla priset, eftersom vi har tagit upp varandra i klasserna från LD till silvret i SM OCH det har INTE varit lätt, hahah.
Han var helt galen när jag fick honom & han hade ju inga bra prestationer innan jag fick honom, så honom har jag verkligen fått kämpa med.
Sen SM guldet med Sländan var grymt kul, jag hade bara haft henne i två månader när vi tog guldet. Men när jag gick in i det SM så visste jag att jag satt på en riktigt bra b-ponny som hade 3-silver sen innan.
Så jag hade ju en del förhoppningar på det innan, ett riktigt bra avslut på b-ponny tiden.
Men silvret med Bellman måste nog vara det bästa ändå.
Eller jag vet inte , alla var bra på olika sätt <3
7 & 8. Oj, det är en jätte lång historia.
Började skriva typ ett a4, sen insåg jag att jag bara var på 2008 då x’d
Men det har varit mycket träning, många svårridna hästar som jag har lärt mig sjukt mycket av.
Och såklart hjälp från mina föräldrar som betalar & åker överallt med mig.



Hejhej! :D
Har du blogg? :D

Jag rider för DRK precis som du och jag undrar bara vad du tycker om klubben! ;D

Såg dig på Södertörn med elitlaget och ni va GRYMMA! :DDD

Svar: 1. Nej jag har inte blogg, borde jag fixa? (:
2. Hm, vad jag tycker om Djursholm..
Jag är faktiskt inte så jätte insatt i själva klubben förutom vårat elit lag osv då, men jaaa, vi tog ju guld förra året & det gick ju bra nu i första omgången, så kan väl inte säga annat än att  jag gillar klubben (;

Vilket är ditt tips för att få upp en så bra och hållbar kommunikation med din häst, asså, att ni litar på varandra när ni är stressade eller precis som vanligt.

Vilket är ditt BÄSTA träningstips inom hoppning och dressyr?

Svar: 1. Det beror ju mycket på vad man har för häst, jag har ridit många olika..
Men i många fall så gäller det att visa vem som bestämmer & vara bestämd, samtidigt som man måste få hästen att lita på en & ge den mycket kärlek.
2. Jag är ju ingen dressyr ryttare & har aldrig tävlat dressyr, men det är ju viktigt att hästen är lydig osv.
I hoppningen så, tveka ALDRIG på dig själv eller hästen när du är inne på banan!
Och ge inte upp!

Hur är dina ponnysar att rida? :)

Svar: ( Tar de hästarna som jag har tävlat på )
Bellman: Han är het & studsig. Enormt känslig, men gör aldrig något dumt, han har aldrig ens bockat. Man måste ha lite koll på vad man gör när man rider honom, då han från att skritta på långa tyglar kan få för sig att springa iväg.
Han är väl inte den roligaste att rida på backen, men om man inte ger sig så brukar han bli rätt fin i slutet, men det räcker med att man ändrar greppet lite med tyglarna så börjar han studsa & galoppera. Han är rätt jobbig att ha på träningar om det är många med, så jag tränade faktiskt inte honom för tränare, utan honom har jag tränat helt själv.
Framhoppningar brukar han vara jobbig på ibland, han blir stressad när det är många hästar runt omkring.
Däremot inne på banan är han som en helt annan ponny, han är helt underbar, fokuserar till 110% på vad han ska göra. Han är smidig som en katt & lyckas nästan alltid ta sig över felfritt även om han kommer lite för nära eller för stort.
En grymt speciell ponny, PERFEKT om man kan rida honom.
När man har lärt sig att rida honom så är han en HELT underbar ponny att rida, speciellt inne på hoppbanan, där han är som bäst. Världens underbaraste ponny <3 ( Han ska inte säljas,men är utlånad till Sandra Englund)

Lady VI: Jag var så liten & då var hon väldigt stark för mig.
Men hemma när man red henne så var hon världens lydigaste, skit rolig att rida på då.
Men på banan kunde jag ha lite svårt att få stopp på henne ibland, men hon & Prince är de ärligaste
ponnyerna jag har suttit på, hoppar ALLT man styr emot, hennes nackdel var väl att hon var ganska slarvig av sig, till skillnad från Bellman, som gör allt för att inte riva.
Hon var inte så jätte känslig, eller.. Hon lyssnade iaf inte på mig alla gånger när vi var inne på banan.
Det var synd att hon inte höll, en super trevlig ponny. ( Triangelmärkt & avelssto i typ Tranarp )

Lady: Som sagt, bitchens bitch.
Hon testar sina ryttare och som sagt när jag fick henne så hade hon ingen licens och hade aldrig tävlat.
Hon var helt dum i huvudet om jag får säga det själv, hon stod på bakbenen, vägrade att gå framåt, sparkade bakut, ville inte hoppa.. Flög av på provridningen osvosv..
Men sen fick jag ju ordning på det och vi började tävla, hon gick jätte bra.
Sen började hon stanna ett tag, ville inte gå ifrån ingången och aa..
Hon var inte rolig, men sen efter ett tag fick vi ordning på det också.
Hon är superfin att rida dressyr på & har en bra teknik över hindrena.
Hon hoppar väldigt mycket med ryggen.
Så hon kvalade iaf SM på ett år, ifrån att aldrig ha startat i sitt liv.
Så hon är en sjukt fin ponny om man bara får henne att hoppa & får lite fart på henne.
Men hon är lite segare & man måste rida med massa ben, utan att jaga henne.
Hon har en stor galopp och är riktigt vändbar, hon kan hoppa msv.B lätt i undertempo, fast man svänger snäva svängar.
Ja, hon är lite speciell hon också, om man säger så. ( Sandra Englund äger henne nu )

Prince: Han är jätte känslig & het, men han lyssnar på allt man gör.
Han är inte stark aaalls.
Han är hur lätt som helst att få tillbaka och att öka för den delen.
Han kan väl bli lite för het ibland, så att han inte riktigt har någon kolla på vad han gör med sina ben när han hoppar osv.
Han lyssnar ändå väldigt bra och han stannar ALDRIG.
Han är, som jag skrev tidigare, den ärligaste ponnyn jag suttit på.
Han försöker alltid, även om han kanske inte kan komma över felfritt, så hoppar han hellre in i hindret än stannar.
Han har inte riktigt musklerna för att hoppa ordentliga språng, han orkar inte riktigt det.
Men han tar sig ändå över msv.B felfritt imellanåt.
Och han gör ALLTID sitt bästa, en helt underbar ponny är han <3  

Roddys Return: En känslig, het & rätt så stark ponny.
Han hoppar fint & väldigt lätt.
Däremot kan han tjuvstanna, om man gör något fel eller om man slappnar av.
Han är lite feg ibland, väljer hellre ett extra än hoppar av stort.
Men han har en stor och vägvinnande galopp & är super fin om man lär sig rida honom.
Ibland kan han bli stark & rusa emot hindrena och fastnar man i att bromsa då så tvärnitar han.
Jaa, han är speciell, men hoppar grymt fint, saknar honom. ( Filippa Olsson äger honom nu )

Munsboro Shadow: Hon är jättejätte känslig & allt måste vara PERFEKT i mellan hjälperna om man vill ha en jämn galopp, vilket inte är så lätt, när hon är jätte känslig i munnen samtidigt som hon kan bli stark, och man måste rida med jätte mycket ben samtidigt.
Hon kan ibland bli stressad och då hoppar hon flackt.
Annars hoppar hon FANTASTISKT, sjukt jävla fint hoppar hon.
Varje gång hon verkligen tar i & hindrena är lite högre, så har jag alltid ett lika stort leende.
Hihih, men hon är inte lättriden..
Allt ska helst vara PERFEKT som sagt, och jag jobbar på’t.
Men hon är en fantastiskt fin ponny <3

Törnblommesländan: Jaaadu, jag tycker inte att det finns någonting negativ alls.
Möjligtvis att hon kan testa sina ryttare men..
Hon är helt underbar på backen, hon hoppar som en gud, hon är snabb, hon är vändbar..
Jaa, hon är helt enkelt helt perfekt på alla sätt.
Lydig framåt, lydig bakåt.
Lagom pigg, inte het men framåt.
Helt otrolig helt enkelt <3

Spirit of Dito: Han är känslig ibland, och ibland inte alls.
Hahah, han är svår som faaan och han är stark, pigg, har damp, han är ÖVERALLT samtidigt.
Men han hoppar jättefint & har en sjuk galopp, verkligen storhästgalopp.
Har ju inte hoppat honom så mycket, så vet inte riktigt hur han fungerar ännu.
Eller jo det vet jag, men inte riktigt hur jag ska göra*
Men han har ju varit SJUKT bra, BÄST rättare sagt.
Typ 2 SM guld, 3 SM silver, NM guld osvosvosvosvosvosvosv.
Han meritlista är LÅÅÅÅNG.
Men det var ju 5 år sen han var uppe i de klasserna nu, men vi kämpar på så får vi se hur det går.

Munsboro Snowstorm: Han är också ganska så het & pigg är han.
Fast han blir aldrig stark, man kan få stopp på honom när som helst.
Han hoppar också väldigt fiiint & lätt, med en superbra bakbensteknik.
Han är väldigt känslig & håller på med lite luftsprång & sparkar bakut när han inte vill gå fram ordentligt i galoppen osv.
När jag fick honom så lekte han tittig och stannade & sen ställde han sig på bakbenen.
Men det har han slutat med nu, det gick över efter bara några träningar.
Men jag ÄLSKAR hur han är att rida.
Tycker att han är sjukt rolig & han hoppar något GRYMT bra.
Ja, han är också PERFEKT <3

Hur länge har du ridit?
Hur har du lyckats liksom?
Och vad tycker du mest om hoppning eller dressyr? :)

Svar: 1. Började rida på ridskolan när jag var 4, så i år är det 10 år.
Men fick egen ponny när jag var 8, då börjar man ju rida seriösare osv.
2. Jaa, som jag svarade tidigare så, mycket träning, svårridna & olika ponnyer.
Sen hade ju inget gått utan mina föräldrar (:
3. Hoppning ofc, men dressyr är viktigt för att hoppningen ska funka, men hoppning gillar jag mest absolut.

Hej! Jag måste börja med att skriva att gud vad du e ducktig. Jag är jätteimponerad av dig.:-)
Nu till mina frågor.

Hur gammal e du?
Hur länge har du ridit?
Hur länge har du ridit så aktivt?
Hur mycket tränar du per vecka?
Vad skulle vara ditt bästa träningstips?
Vilket är ditt största ridminne?

 
Svar: 1. Jag är 97a, fyller 14 i år.
2. Började på ridskolan när jag var 4, så i år är det 10 år.
3. Jag fick min första egna ponny när jag var 8, men sen blev det ju mer när jag började tävla.
4. Rider gör jag ju i stort sätt varje dag, om inte alla får ha sin lediga dag på samma dag vill säga. Men tränar för tränare gör jag väl 2-3 gånger i veckan oftast.
På tisdagar för Helena Persson, på onsdagar för Malin Nilsson ( oftast med 2 ponnyer då ) och sen försöker jag hinna åka iväg på en dressyr träning lite då & då.
5. Oj, det vet jag inte.. Det beror ju alldeles på..
Men att man aldrig får vara osäker när man kommer in på banan och att man aldrig ska ge upp, är nog rätt
bra.
6. Oj, som jag svarade tidigare så är det svårt att välja..
De 3 SM medaljerna jag fick förra året är så bra på olika sätt.
Så, du kan få samma svar du.
Det är svårt att säga, lag-SM var ju sjukt coolt att vinna på Strömsholm, många som kollade & pampig prisutdelning..
Men silvret med Bellman är nog det som är det mest betydelsefulla priset, eftersom vi har tagit upp varandra i klasserna från LD till silvret i SM OCH det har INTE varit lätt, hahah.
Han var helt galen när jag fick honom & han hade ju inga bra prestationer innan jag fick honom, så honom har jag verkligen fått kämpa med.
Sen SM guldet med Sländan var grymt kul, jag hade bara haft henne i två månader när vi tog guldet. Men när jag gick in i det SM så visste jag att jag satt på en riktigt bra b-ponny som hade 3-silver sen innan.
Så jag hade ju en del förhoppningar på det innan, ett riktigt bra avslut på b-ponny tiden.
Men silvret med Bellman måste nog vara det bästa ändå.
Eller jag vet inte , alla var bra på olika sätt <3

tjoooooo matildaaa bulögonbryn!
fråååååågor nu då <3

saknar du bellman, hahahhahahah jag kan svaret, han är lite galen, men jajajajja, har givit mig ett köttsår ;( liiillla Bellman! Snart får du träffa honom!

Längtar du till grevagården? haha klart du gör, du kommer ju att få träffa mig ;*

gjorde det ont när du fick ögonbryns bulan? (klart) vet du varför du fick den? FÖR JAG ÄR SMARTAST!!!!!!!!!!!!!!!!! (y)

vi ses snart!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D (yyyyyyyyy)
<333333333333333333333333333333333333

Svar: Hahahah din mupp.
1. Klart jag saknar min lilla älskling , mest av allt faktiskt  <3
2. Yes, Grevagården blir bäst. Får ju träffa både lille dig och världens finaste Bellman ;*
3. Ja det gjorde det, tror jag dog för ett tag. Du är mupp, stenhuvud <3
Det gör vi , :D <3

har du någon gång svimmat när du ridit?

Svar: Nej, det har jag aldrig gjort, har aldrig svimmat faktiskt.

Postat av: julia wallander

Hej!

*är du nervös inför tävlingarna? :)

*ungefär hur ofta tävlar du? :)

*när fick du din första ponny? :)

*har du blogg? ;)

*hur gammal var du när du började rida och hur gammal är du nu? ;)

//Julia W <3
Svar: 1. Nej, jag har faktiskt bra nerver.
Är aldrig nervös när jag själv ska rida, däremot när någon annan i laget rider t.ex, då är jag så nervös så jag nästan dör varenda gång (;
2. Hmm, eftersom jag har många ponnyer så kan jag ju byta hela tiden.
Så jag tävlar rätt så ofta, vet inte hur ofta, det är olika.
Däremot så har jag bara varit på 3 tävlingar i år ännu så länge, och inget meeting ännu.
3. När jag var 8 (:
4. Nej, borde jag skaffa? (;
5. Jag var 4 när jag började rida på ridskolan, & 8 när jag fick min första egna ponny, i år fyller jag 14.

Postat av: berta

Hur länge har du ridit?
Gör du nått mer än att rida?
Har du nån kille?

Svar: 1. Började på ridskolan när jag var 4, men fick min första egna ponny när jag var 8, är ju 14 i år, så har väl ridit 10 år om man ska räkna ridskolan.
2. Jaa såklart. Är med kompisar, & om jag har kille så är jag med honom också (;
3. Nope, inte just nu ^^

min häst leker tittig, vad ska jag göra? HELA tiden, men efter ett tag när han är avslappnad så hoppar han allt utan att titta.
han är även spänd hela tiden från början när man rider.

Svar: Jag kan ju inte riktigt svar på vad DU ska göra med DIN ponny men..
Jag har också haft några såna, för mig har det varit så att jag måste vara bestämd och kanske rida med lite extra mycket tryck när man börjar hoppa, sen efter ett tag när de börjar slappna av så kan man börja rida lite mer som vanligt.
Så, för mig är det typ: Måste visa vem det är som bestämmer & vara lite extra bestämd i början, samtidigt som man absolut IIIINTE får börja jaga hästen, då blir det barabarabara värre, för då litar inte hästen på dig & förknippar det med obehagligt att hoppa. Så bestämd, samtidigt som man måste vara lugn, så att man får hästen att lita på en. Och sen är det ju alltid mycket kärlek också :*

Hur högt har du hoppat med dina ponnysar?
Hur var känslan att vinna SM,och vad tänkte du just då? ;)
Hur många timmar lägger du ner per dag bland dina hästar(mocka,fodra,rida..)?
Vilket är ditt favorit märke inom ridsporten?

1. Jag har tävlat som högst 1.20 på c-ponny (msv.A) Enstaka hinder kanske jag har hoppat 1.35 på c-ponny & 1.30 på b-ponny.
2. Oj, den känslan är obeskrivlig, man är så sjukt glad & det är riktigt coolt att vara inne på prisutdelningen alltså, när de säger ”Svensk mästare 2010, Matilda Sparrenhök & Törnblommesländan” och när man får leda ärevarvet, allt folk som är och kollar osv.
Jaa, en helt fantastisk upplevelse och känsla är det. Jag tänkte nog inte så mycket just då, hahah. Jag var bara så sjukt glad :D
3. Oj, mamma och pappa brukar för det mesta fixa stallet, så rider jag några. Sen brukar jag & mamma rida en varsin tillsammans också.
Men ja, det är olika.. Men det är en hel del tid!
4. Hmm.. Jag tycker att Kingsland har snyggast saker i alla fall.

Du tävlade för Djursholm förut va? :)
Vad tycker du om djursholm ridklubb?

Svar: Jag tävlar fortfarande för Djursholm.
Jag vet inte så jätte mycket om själv klubben och det men..
Gick ju skit bra för oss i laget förra året & vi vann första omgången i år, så kan ju inte säga annat än att Djursholm äger.



Postat av: sara

Hahaha har du något bra tips hur man tänker avstånd uppe på hästen?
Och vad är ditt knep för att rida fort och komma ihåg banan?

Svar: 1. Hm, jag brukar ha ganska lätt för att hitta avstånd, då jag faktiskt aldrig stegar, förutom i kombinationer. Men det bästa är väl egentligen att stega & rida enligt sin plan, om man inte rider efter sin egen känsla bara, som jag, haha.
2. Det är något jag faktiskt också har lätt för, jag brukar alltid gå grunden, sen kolla igenom grunden, sen fortsätta på omhoppningen, sen kolla omhoppningen.
Sen kollar jag om jag kan hela banan från början till start, så repeterar jag den kanske 3 gånger innan jag går ut & börjar rida.

Har du någon blogg? :)

Svar: Nej, tycker du att jag borde fixa? (:

Hur länge har du ridit?
Vad tycker du om toalett papper?
Rider du bara b-ponnys?
dressyr eller hoppning?-haha dum fråga.
Favoritras på häst? Favorit'färg'?
Vart bor du?
Gör du något annat på fritiden? Eller rider du bara?

Har'e gött! Söt du var btw:)
Svar: 1. Började på ridskolan när jag var 4, sen fick jag min första egna ponny när jag var 8, så om jag ska räkna med ridskolan så har jag ridit 10 år i år.
2. Jag tycker det är skit fint & borde vara prydnad förfan.
3. Nej, jag har inga b-ponnyer längre, äger fortfarande Bellman, men han är utlånad.
Nu är jag för gammal för att tävla b-ponny & jag har 4 c-ponnyer i stallet.
Jag red c-ponny under hela förra året, och lite året innan det också.
4. Hoppning ofc. Fast dressyren är viktig.
5. Spelar inte så stor roll.
6. Nynäshamn, 5 mil söder om sthlm.
7. Är med kompisar osvosv såklart, om man har kille är man ju med honom också (;

Hahah tack så mycket ;D

heej Matilda!
1. vad tänker du alltid på innan du sitter upp på nån ponny-häst?

2. vad är deitt bästa och värsta häst minne?

3. hur beskriver du nellies ridstil?
kraam_:)

Svar: 1. Om det är mina egna, så är det så att allt sitter bra osvosv, att hoppa upp väldigt lugnt om det är en ponny man inte känner.
2. Mina bästa är nog de 3 medaljerna förra året, de prisutdelningarna och den glädjen!
Mitt sämsta är nog när jag gick omkull med Prince & när man säljer hästarna osv.
3. Jadu, har faktiskt inte sett  henne rida direkt, men jag ska ta och kolla någon dag, men hon rider säkert skitbra (yy’

Hur gör du när du ska komma ihåg banan ?
vilken ritt(tävling då) gick det extra snabbt?
vilken ritt(tävling då) gick det extra långsamt?

P.S: gå gärna in på min blogg och lägg en kommetar :?
/ebba

Svar: 1. Jag brukar gå grundomgången, sen reptera den, sen gå  omhoppningen och bara repetera den, sen brukar jag repetera hela banan typ 3 gånger.
Men jag går i stort sätt ALLTID banan bara en gång, även om det är SM, känns bättre att bara repetera den några extra gånger istället (:
2. Hmm, det måste nog vara omhoppningen på Bellman när vi tog SM silver som gick extra fort.
3. En ritt som gick sakta… Min sista start på Lady, en msv.B, hon var sjukt seg men hon kan hoppa ifrån ingen fart alls, så red väldig snäva svängar & vann.
Men det kändes ändå som om det gick grymt sakta.

Berätta om dina heestar! :) du e sjuukt duktig! Tror du att ditt lag kommer komma te strömsholm?? Goo DRK!!
Var bor du?

1. Svar:( Tar de hästarna som jag har tävlat på )
Bellman: Han är het & studsig. Enormt känslig, men gör aldrig något dumt, han har aldrig ens bockat. Man måste ha lite koll på vad man gör när man rider honom, då han från att skritta på långa tyglar kan få för sig att springa iväg.
Han är väl inte den roligaste att rida på backen, men om man inte ger sig så brukar han bli rätt fin i slutet, men det räcker med att man ändrar greppet lite med tyglarna så börjar han studsa & galoppera. Han är rätt jobbig att ha på träningar om det är många med, så jag tränade faktiskt inte honom för tränare, utan honom har jag tränat helt själv.
Framhoppningar brukar han vara jobbig på ibland, han blir stressad när det är många hästar runt omkring.
Däremot inne på banan är han som en helt annan ponny, han är helt underbar, fokuserar till 110% på vad han ska göra. Han är smidig som en katt & lyckas nästan alltid ta sig över felfritt även om han kommer lite för nära eller för stort.
En grymt speciell ponny, PERFEKT om man kan rida honom.
När man har lärt sig att rida honom så är han en HELT underbar ponny att rida, speciellt inne på hoppbanan, där han är som bäst. Världens underbaraste ponny <3 ( Han ska inte säljas,men är utlånad till Sandra Englund)

Lady VI: Jag var så liten & då var hon väldigt stark för mig.
Men hemma när man red henne så var hon världens lydigaste, skit rolig att rida på då.
Men på banan kunde jag ha lite svårt att få stopp på henne ibland, men hon & Prince är de ärligaste ponnyerna jag har suttit på, hoppar ALLT man styr emot, hennes nackdel var väl att hon var ganska slarvig av sig, till skillnad från Bellman, som gör allt för att inte riva.
Hon var inte så jätte känslig, eller.. Hon lyssnade iaf inte på mig alla gånger när vi var inne på banan.
Det var synd att hon inte höll, en super trevlig ponny. ( Triangelmärkt & avelssto i typ Ranarp )

Lady: Som sagt, bitchens bitch.
Hon testar sina ryttare och som sagt när jag fick henne så hade hon ingen licens och hade aldrig tävlat.
Hon var helt dum i huvudet om jag får säga det själv, hon stod på bakbenen, vägrade att gå framåt, sparkade
bakut, ville inte hoppa.. Flög av på provridningen osvosv..
Men sen fick jag ju ordning på det och vi började tävla, hon gick jätte bra.
Sen började hon stanna ett tag, ville inte gå ifrån ingången och aa..
Hon var inte rolig, men sen efter ett tag fick vi ordning på det också.
Hon är superfin att rida dressyr på & har en bra teknik över hindrena.
Hon hoppar väldigt mycket med ryggen.
Så hon kvalade iaf SM på ett år, ifrån att aldrig ha startat i sitt liv.
Så hon är en sjukt fin ponny om man bara får henne att hoppa & får lite fart på henne.
Men hon är lite segare & man måste rida med massa ben, utan att jaga henne.
Hon har en stor galopp och är riktigt vändbar, hon kan hoppa msv.B lätt i undertempo, fast man svänger snäva svängar.
Ja, hon är lite speciell hon också, om man säger så. ( Sandra Englund äger henne nu )

Prince: Han är jätte känslig & het, men han lyssnar på allt man gör.
Han är inte stark aaalls.
Han är hur lätt som helst att få tillbaka och att öka för den delen.
Han kan väl bli lite för het ibland, så att han inte riktigt har någon kolla på vad han gör med sina ben när han hoppar osv.
Han lyssnar ändå väldigt bra och han stannar ALDRIG.
Han är, som jag skrev tidigare, den ärligaste ponnyn jag suttit på.
Han försöker alltid, även om han kanske inte kan komma över felfritt, så hoppar han hellre in i hindret än stannar.
Han har inte riktigt musklerna för att hoppa ordentliga språng, han orkar inte riktigt det.
Men han tar sig ändå över msv.B felfritt imellanåt.
Och han gör ALLTID sitt bästa, en helt underbar ponny är han <3 

Roddys Return: En känslig, het & rätt så stark ponny.
Han hoppar fint & väldigt lätt.
Däremot kan han tjuvstanna, om man gör något fel eller om man slappnar av.
Han är lite feg ibland, väljer hellre ett extra än hoppar av stort.
Men han har en stor och vägvinnande galopp & är super fin om man lär sig rida honom.
Ibland kan han bli stark & rusa emot hindrena och fastnar man i att bromsa då så tvärnitar han.
Jaa, han är speciell, men hoppar grymt fint, saknar honom. ( Filippa Olsson äger honom nu )

Munsboro Shadow: Hon är jättejätte känslig & allt måste vara PERFEKT i mellan hjälperna om man vill ha en jämn galopp, vilket inte är så lätt, när hon är jätte känslig i munnen samtidigt som hon kan bli stark, och man måste rida med jätte mycket ben samtidigt.
Hon kan ibland bli stressad och då hoppar hon flackt.
Annars hoppar hon FANTASTISKT, sjukt jävla fint hoppar hon.
Varje gång hon verkligen tar i & hindrena är lite högre, så har jag alltid ett lika stort leende.
Hihih, men hon är inte lättriden..
Allt ska helst vara PERFEKT som sagt, och jag jobbar på’t.
Men hon är en fantastiskt fin ponny <3

Törnblommesländan: Jaaadu, jag tycker inte att det finns någonting negativ alls.
Möjligtvis att hon kan testa sina ryttare men..
Hon är helt underbar på backen, hon hoppar som en gud, hon är snabb, hon är vändbar..
Jaa, hon är helt enkelt helt perfekt på alla sätt.
Lydig framåt, lydig bakåt.
Lagom pigg, inte het men framåt.
Helt otrolig helt enkelt <3

Spirit of Dito: Han är känslig ibland, och ibland inte alls.
Hahah, han är svår som faaan och han är stark, pigg, har damp, han är ÖVERALLT samtidigt.
Men han hoppar jättefint & har en sjuk galopp, verkligen storhästgalopp.
Har ju inte hoppat honom så mycket, så vet inte riktigt hur han fungerar ännu.
Eller jo det vet jag, men inte riktigt hur jag ska göra*
Men han har ju varit SJUKT bra, BÄST rättare sagt.
Typ 2 SM guld, 3 SM silver, NM guld osvosvosvosvosvosvosv.
Han meritlista är LÅÅÅÅNG.
Men det var ju 5 år sen han var uppe i de klasserna nu, men vi kämpar på så får vi se hur det går.

Munsboro Snowstorm: Han är också ganska så het & pigg är han.
Fast han blir aldrig stark, man kan få stopp på honom när som helst.
Han hoppar också väldigt fiiint & lätt, med en superbra bakbensteknik.
Han är väldigt känslig & håller på med lite luftsprång & sparkar bakut när han inte vill gå fram ordentligt i galoppen osv.
När jag fick honom så lekte han tittig och stannade & sen ställde han sig på bakbenen.
Men det har han slutat med nu, det gick över efter bara några träningar.
Men jag ÄLSKAR hur han är att rida.
Tycker att han är sjukt rolig & han hoppar något GRYMT bra.
Ja, han är också PERFEKT <3
2. Jag vill inte säga för mycket, vi vann ju första omgången iaf, men jag hoppas & tror att vi ska komma till Strömsholm iaf, gick ju så bra förra året (;
3. Jag bor i Nynäshamn, 5-6 mil söder om sthlm.

vad är det högsta du har hoppat med dina ponnyer ?

Svar: Tävlat 1.20 (msv.A) på c-ponny.
Annars har jag väl hoppat 1.30-1.35 på c-ponny och 1.30 på b-ponny.
Men, det är ju inget man gör ofta så.

har du gjort dig riktigt illa nån gång när du har ridit ?
när fick du din första häst ?
har du nån häst som inte är din men du vill ha?vilken isf:D

Svar: Njaa, inte riktigt illa mig men..
Fick rätt ont när jag gick omkull med Prince och hamnade på huvudet & när jag flög av några veckor efter ner i isgatan rakt ner på huvudet, hahah.
Men jag bröt ju inget och behövde ju inte åka ambulans så.
Något annat som gjorde ont som fan var när jag ramlade av när jag var typ 10 och höll i tyglarna när Amber började springa, så då skrapade jag upp så man såg mitt nyckelben, heheh. Har ett ärr där nu, men det var ju ändå inte att göra sig ”riktigt illa”
2. När jag var 8.
3. Alltså, det finns ju så sjukt många fina ponnyer osv som är fina, men jag är faktiskt nöjd med de jag har idag. Sen finns det ju många man skulle vilja ha ändå.
Hahah, en storhäst som är sjukt fin är Sandro boy. Grymt fin ^^


Hej!:)
Har du något tips på hur man ska få igång en seg ponny och få honom lite kvickare?
Du rider super bra!
Kram!:)

Svar: Hej (:
Kanske rida mycket tempoväxlingar och skritt-galopp-skritt-galopp osv kanske, och då SKA han gå framåt, så han lyssnar på dig, för det är ju du som bestämmer (:
Tack så mycket!

Läste du nellie`s blogg innna & hur hittade du bloggen?
Vad tycker du om fröken berntsson då? ;-)

Hur var törnblommesländan att rida?`
Bellman, var han din?

Svar: Njaa, jag har kollat den lite, men jag var väl inte helt inne i det liksom, jag har snackat med henne på facebook & msn osv, då frågade hon om jag kunde gästblogga och då ställer jag såklart upp.
2. Känner inte henne jätte bra, men hon är snäll & sjukt fin. Kan inte fatta att hon bara är 11 ? :o
3. Sländan var helt perfekt att rida, superfin på backen, jätte lydig.
Hoppar som en gud & lyssnar perfekt på hjälperna.
En riktigt PERFEKT ponny om jag får säga det själv.
3. Japp, Bellman var min & han är fortfarande min, han är bara utlånad.

heej (:
har du nått tips för att rida SM ?? ((:

Svar: När man rider SM så är det så himla mycket nerver, så klarar man att hålla nerverna i styr, så har man en fördel alltså.
Många som blir nervösa och då går det dåligt bara därför.

Nellie är 11 år i år. Tror DU ärligt att tjejen har kapacitet & vilja att lyckats komma upp i dom högre klasserna??
Attityden finns ju iallafall!

Svar: Jaa absolut, det tror jag.
Det kan nog de flesta, bara de ger sig fan på att de ska klara det ;)

vilka ridkilar tkr du e snygga? typ jlv?

Svar: Hahah, jaa Jacob ser bra ut.
Men jag är inte helt galen i honom som många andra småtjejer verkar vara ^^

vad har du för mål med snowstorm & hur är han att rida?

Svar: Mål och mål men.. Jag skulle vilja hoppa SM på honom iaf.
Såhär skrev jag att han var att rida när någon annan frågade.
Munsboro Snowstorm: Han är också ganska så het & pigg är han.
Fast han blir aldrig stark, man kan få stopp på honom när som helst.
Han hoppar också väldigt fiiint & lätt, med en superbra bakbensteknik.
Han är väldigt känslig & håller på med lite luftsprång & sparkar bakut när han inte vill gå fram ordentligt i galoppen osv.
När jag fick honom så lekte han tittig och stannade & sen ställde han sig på bakbenen.
Men det har han slutat med nu, det gick över efter bara några träningar.
Men jag ÄLSKAR hur han är att rida.
Tycker att han är sjukt rolig & han hoppar något GRYMT bra.
Ja, han är PERFEKT <
3

har du en blogg? :D om inte skaff! :D

Svar: Nej det har jag inte, men jag kanske borde skaffa ^^

gillar du nån, vem isf ?

Svar: Nope, inte just nu.


Har du kvar törnblommesländan?? Jag såg henne på hästnet men jag har inte varit inne där på länge.
Vad är det högsta du har hoppat??

Svar: 1. Nej, jag red henne ju bara till försäljning och nu är hon hos sina ägare igen.
2. Det högsta jag har tävlat är msv.A (1.20) och hoppat enstaka hinder är väl 1.30-1.35 på c-ponny och 1.30 på b-ponny.

           Hur gammal är du?
2. Hur länge har du ridit?
3. Hur många egna hästar har du?
4. Har du blogg?
5. hur känns det att vinna så stora tävlinagr som du gör?
6. Vilken är denbästa anläggningen du har tävlat på?
7. Bästa tävlingen som du är nöjdast med?
8. Vem är den största konkourenten mot dig tror du?
9. Tävlar du för djursholm?
10 Var bor du och var har du hästarna?

Många frågor ;) Men du är jättedkutig på att rida tycker jag.


Svar: 1. 97a, fyller 14.
2. Började på ridskolan när jag var 4, sen fick jag min första egna ponny när jag var 8, så om man räknar med ridskolan så är det 10 år i år .
3. Bellman, Munsboro Shadow, Azahar & Prince är de som vi äger själva.
4. Nej.
5. Det är en fantastisk upplevelse.
6. Hmm, Grevagården är nog den bästa.
7. Hmm, vet inte riktigt, Räkanhoppet 2008 var grymt.
8. Hahah oj, det har jag INGEN aning om, det finns jätte många bra ryttare och hästar så.
9. Yes, det gör jag.
10. 5 mil söder om sthlm & där har vi en gård med stall & hästarna ^^

Hur gammal är Spirit of Dito?
Visst är han tävlad i Globen förut?
Har du stall hemma?
Lägger du ner mycket tid på hästarna?

Svar: 1. 20 år ^^
2. Japp, för många år sedan!
3. Yes, vi har ett eget stall med 5 boxar.
4. Japp, en hel del, hahah.

Tja Matilda kommer du ihåg mig? ;) HAHA

Svar: Jaaa, ofc ;D

Hej!
Har du ngt tips om hur man får igång galoppen på en ponny som har jätte dålig bjudning i galoppen samtidigt som man måste hålla ihop den?? :)
Lina :)

Svar: Hmm, det gäller väl att rida med MYCKET ben, samtidigt som man håller ihop den, typ.. Öva på tempoväxlingar osvosv, & då ska den svara direkt framåt, utan att bli lång. (:

vf sålde du roddy? :)

Svar: För att jag inte hade den tiden han förtjänade.
Om jag ville att han skulle börja gå riktigt bra, så hade jag varit tvungen att göra mig av med några andra istället.
Men han har det jättebra nu så (:

Hej!

Hur gammal e du?

Har du egen blogg?

Vilken e den största tävlingen du tävlat?

Varför blev det hoppning och inte dressyr?

Svar: 1. Jag är 97a, 14 i år alltså.
2.  Nej, borde jag skaffa?
3. Det måste ju vara SM.
4. För att jag tycker hoppning är mycket roligare, jag har alltid gillat fart och spänning osvosv ^^

Om du inte har en blogg, kan du skaffa en då?

Svar: Jag har ingen blogg, men det kanske jag kan skaffa :)

Hej ;)

Vet ju hur gammal du är sååatte den frågan skippar jag haha :)

Men beskriv känslan att rida!

Och har du någon gång varit intresserad i någon annan Hobby/Sport än Ridning? ;D

Svar: Tjoo (;
1. Hmm, känslan att rida är för det mesta underbar, x’) Och som inte många killar förstår så är det ju faktiskt coolt att man kan samarbeta med ett så stort djur, det är ju inte direkt bara att springa efter en boll x’d
2. Hmm, jag har testat fotboll när jag var liten.. Jag var på en träning, och den var så hemsk så jag tror jag började gråta och gick av plan, HAHAHA.
Jag var SÄMST och väldigt liten som sagt ^^

Heeejsaaan!! ;-)

1. Har du tävlat dressyr någon gång? <3
2. Vad är det bästa som har hänt dig?
3. Bor du på en gård?
4. Vad vill du jobba som när du blir stor?


Svar: Tjafan (:
1. Nej, faktiskt inte.. Tycker inte att det är så kul.
2. Det vet jag faktiskt inte, finns så mycket bra med hästarna, heheh ^^
3. Yes, jag bor på en gård med ett stall med 5 boxar (:
4. Det har jag faktiskt inte funderat på haha, jag har inga planer ännu, men jag hoppas att jag lyckas på storhäst sen!



/ matilda sparrenhök ON nellieberntsson.blogg



OJOJOJOJ SHIIT VILKA BRA SVAR ASSÅ!!
SÅ HÄR SKA DET SE UT OM MAN GÄSTBLOGGAR INFÖR NÅRA 1000 LÄSARE!
SNACKA OM ATT MATILDA ASSÅ VERKLIGEN VISAR ATT ALLT E MÖJLIGT!!

DETTA TOG NÅRA TIMMAR ATT SVARA PÅ......SÅ KOMMENTERA SCHYSST TILLBAKA NU!!

/ NELLIE B  ......TACK MATILDA!!!!


Kommentarer
Postat av: Ebba

kan man beställa hem kläder från sjöbarn? :)

Och vart ifrån kommer ditt rosa linne som du har på massa bilder? skit snyggt ju! :D



Kram på dej fina nellie<3

2011-03-30 @ 16:53:41
URL: http://ebbalye.blogg.se/
Postat av: M A L I N - F O T O

asschysst att du svara på alla frågor:D Kan ju inget annat än att hålla med dem om toalettpappret.

2011-03-30 @ 16:56:55
URL: http://mbphotos.blogg.se/
Postat av: Anonym

Långa och fina svar!



Kul att hon svarade så bra!

2011-03-30 @ 17:33:43
Postat av: Elin

Tack för svaren! :) Och ja du borde verkligen skaffa en blogg.

2011-03-30 @ 18:08:03
URL: http://horzeriders.blogg.se/
Postat av: Julia

TAck för svaren! <3 jätte bra svar!

2011-03-30 @ 18:11:59
URL: http://horzeriders.blogg.se/
Postat av: Anonym

MATILDA DU MÅSTE SKAFFA BLOGG ASSÅ!!! Du har ju verkligen sjukt mkt att skriva om ;)

2011-03-30 @ 19:58:59
Postat av: Hedda

Jättebra svar!:)

2011-03-30 @ 20:42:12
URL: http://lidingouss.blogg.se/
Postat av: S

Super svar :D

Bra att dom var långa och du förklarade verkligen :D

Du bode skaffa blogg å be nellie länka, jag skulle lätt föjla :P

2011-03-30 @ 22:37:24
Postat av: nikkan

Borde lätt skaffa en blogg!! :)

2011-04-01 @ 13:35:11
URL: http://jagochschumi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0