Gästbloggare no 11

Hej alla, jag heter Sandra Englund (http://tavlingsponnyryttare.blogg.se) och är 12 snart 13 år. Jag rider och tävlar och det är jag som har Bellman nu. Jag tänkte berätta lite om Bellman!

Bellman är ju en ganska speciell ponny som de flesta vet. Men han är en superstjärna. Han gör ALLTID sitt bästa och gör ALLTING för sin ryttare. Det är liksom en ära att få sitta på honom när han har damp. Nårga kanske undrar hur man rider honom.

Skritt - Jaa, som de flesta hästarna, bara sitt stilla.
Trav - Låt honom dampa lite, sen bara följ med och lätta ibland. Prata mycket också, tex. Ptrooo & Luuugn & Duktig kille och sånt.
Galopp - Bara sitta ner och lätta ofta, då blir han lugn och trygg och går lugnt.

Man måste ha tålamod
Man måste vara mjuk i handen
Och man får inte bli arg

Tålamod måste man ha, låta honom dampa ur, sen rida honom såhär lugnt.
Mjuk i handen måste man vara, annars går det ännu fortare.
Och om man blir arg blir han stressad och då får det inge bra.

Han är en speciell ponny som sitter sina spår i allas hjärtan. Hoppas det går jätte bra med honom Nellie, och hoppas du kommer att ha lika kul med honom som Matilda hade och som jag har. Ut och träna och tävla och ha det kul som jag är säker på att ni kommer att ha!

Vill ni läsa om mina och Bellman's sista månader tillsammans, kolla min blogg.
http://tavlingsponnyryttare.blogg.se
Hejdå! :)





sandra & matilda...jag skall verkligen göra mitt bästa....

kramar nellie b

Kommentarer
Postat av: Johanna & Paulina

Roligt att du har så många som gästbloggar! :)

2011-06-19 @ 21:36:03
URL: http://nollanolla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Nellie först vill jag bara säga att din blogg är så grymt bra! Läser den every day och vill bara ha mer mer! Du är en av mina förebilder när det gäller din syn på saker och ting, som tex. ridningen. Ditt sätt att rida gör att jag drömmer mig bort. Dina åsikter, jag har bara lust att ringa dig och hålla med. Du verkar vara som vilken vanlig tjej som hellst. Men ändå så känner jag att jag skulle vilja vara din kompis? Du och jag verkar vara så lika till sättet. Även om jag inte kommer träffa dig. Så ska du veta att du är VÄRLDENSBÄSTANELLIE GLÖM INTE DET TJEJEN. Dom som inte har nått liv och sitter och slänger skit på dig. Skit i dom, vi kan ju inte rå för att dom inte har nått liv? eller hur tjejen? :)

kram på dig!

2011-06-19 @ 21:52:38
Postat av: Linda

Låter lite som min häst att rida....:)<3

2011-06-19 @ 22:09:13
URL: http://lindaknecht.blogg.se/
Postat av: Sandra Englund

Tack så mycket att du valde mig! <3

Du kommer att rida honom sjukt bra (:

2011-06-19 @ 22:13:10
URL: http://tavlingsponnyryttare.blogg.se/
Postat av: :D

Undrar bara!

Tycker du att hästen går bra på första bilden???

Ser ut som om den tvingas att ta ner huvudet bara för du håller så kort gramantygel. Snälla lär dig rida dressyr ordentligt och tro inte att hästen går bra bara för att den böjer så mycket den kan på nacken!

2011-06-20 @ 10:09:59
Postat av: till D

emm du "D" vissa häster är grymt svåra att få ned på tygeln speciellt heta hopphästar! När hästen har huvet nere så tränar hästen ryggmusklerna vilket är sjukt viktigt för hopphästar annars får de ont i ryggen! KÖR PÅ SANDRA O NELLIE ! om hästen kanske inte har "hjälptyglar" så kanske hästen får välldigt ont. Sandra vet vad hon gör! :) älskar både nellie o sandras blogg! Kram på er!

2011-06-20 @ 19:47:46
Postat av: :D

svar till "till D"

Det är inte direkt så att bara för att hästen är en hopphäst kan den inte "gå på tygeln" utan det beror oftast på att många hoppryttare (menar inte alla utan det finns massa superduktiga hoppryttare som rider sina hästar bra i dressyren också) inte kan rida dressyr utan tycker det är tråkigt. Det är oftast dessa personer som lägger ut bilder där de använder graman eler liknande där hästen är extremt över böjd och skriver om hur fint dom går för att dom tror att det är så det ska se ut när man rider dressyr.

Jag antar även att hon tycker att hästen går bra på bilden eftersom har lagt med den i inlägget. Hon ville antagligen lägga ut en fin bild i dressyr och en i hoppning. För om hon ville ha dåliga bilder skulle hon väl lagt ut en där hästen vägrade också?

Och OM en häst inte kan bli eftergiven av rätt ridning är det troligtvis något fel med den vilket jag knappast tror att det är med den här eller nån av dom andra hopponnyerna som "är svåra att få ner på tygeln"!

2011-06-20 @ 22:41:26
Postat av: Lisa

vem har sagt att syftet är att få ned hästen på tygeln?? Man kan använda graman i flera syften än att tvinga en häst att gå "på tygeln" Har sett Sandra o Bellman på flera tävlingar o han är inte lätt! Tycker Sandra gör ett bra jobb med honom

2011-06-21 @ 10:42:27
Postat av: Alexandra

bellman är så fin!

2011-06-23 @ 18:52:39
URL: http://alexxandrran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0