Cha CHA bloggen ;-)

Ligger hemma själv i mamis & papis STOOORA säng & just chilli`n;-)
Igår på hoppträningen fick vi EFTER markarbetet sätta i fötterna ovanfö stigbyglarna...asså i lädret.
Som jocky läder typ.
Sen skulle vi trava runt så i båda varven såå nääära sadeln vi kunde.
Sen ngra varv i galopp me.
Ja lova....shiiit mina ben va heeelt darriga.
Men riktigt bra fö balansen asså. Men de käns i nellie kroppen idag kan ja lova :)

Så hoppträningen dåe.

Red bara markarbete me stella innan träningen. Men kristian red själv så han hjälpte mej endå.
Avslutade med hoppa räcke & in på en snett typ oxer me vattenmatta under. Låg la på 90 cm.
Fick nåra stopp på de.....asså. Va nog mitt fel......va lixom inte på henne.
Men endå.....bra jobbat ponnyn bäbish Stella.

Thonnisen dåe.
Gick super i markarbetet..sen banan gick bra med.
Fick 2 st stopp in i 3 kombinationen..med oxer ut me matta under.
Då ställde hon sig & nocka mej så ja spräckte läppen & bet mig i tungan.
Me gråten i halsen...så red ja på IGEN 2 gånger & då flöt de.
Elle flöt??
Asåå ja fick RIDA egenom dom 3 hindrena.
INGEN av mina ponnysar gö nåt gratis. JA måste rida 24/7 om de ska funka.
Thonna e vass asså.
Nä hon va så pigg som hon va igår...då jädrar asså SHIT va power de e i henne.
HON E INTE LÄTT..tro mej.
Sen käns de som hon käner att ja e liten o så....att hon vet att hon kan lixom busa & bestäma över mej ibland.
Meen ja va nöjd me thonna igår.
Men tvekar ibland på om hon e för svår för mej? Nu e ja ärlig.
Att ja inte e rätt ryttare fö henne.....hon behöver nån större tuffare tjej. Ja orkar inte bråka mej egenon ett ridpass.
Fine..visst...de kan ja göra. Men inte varje gång.Inte en chans.
Tankar,känslor = bloggen

* nada bilder, kameran hemma srry *

HAR NÅN AV ER HAFT NÅN PONNY SOM STANNAT MYCKET & DUMMAT SIG.
& VA GJORDE NI & VA BERODDE DE PÅ?

AS NYFIKEN.....




/ nellish





Kommentarer
Postat av: Stina

Red en B-ponny förut som ALLTID stannade ut sig på tävling och stannade massor på träning. Hon är ganska gammal, så i hennes fall var det "dumstopp" = hon var inte alls rädd utan testade bara ryttare. Bara att rida på igen, extremt sträckta tyglar och hålla i fram samtidigt som man gasar ordentligt. Red henne massor med dressyr och byggde upp förtroendet, när vi kunde rida en LB tävling dressyr med bra resultat slutade hon nästan helt att stanna.

Bara att kämpa på alltså! Kan ju tillägga att det tog ca. ett år innan hon slutade testa helt, och hon slutade aldrig att tjafsa på tävling :)

2011-02-02 @ 14:25:42
URL: http://dropthepilot.blogg.se/
Postat av: Moah

Comet brukade stanna rätt så mycket förut och nu har vi fått ett starkare band och han litar verkligen på mig och nu går det as bra för oss!

Och om jag tvekar på ett hinder med Comet då tvekar han också så jag tänker alltid att nu klarar vi detta Comet ;)

Det är så som jag gör ;)♥

2011-02-02 @ 14:28:50
URL: http://ponnyekipagen.blogg.se/
Postat av: jennifer

a de har jag haft eller jag har !

i sommras hoppade jag oftast 1 gån gi veckan o markarbete med bommar 1 gång o folk trodde att hon va trött på bommar, sen trodde folk att hon va för tjock för att hoppa, aja vi har ingen aning, en kiropraktor ska kolla på henne nästa vecka,

2011-02-02 @ 14:30:08
URL: http://liivetmedponnys.blogg.se/
Postat av: Elin

Du ska prova att rida ett löp/träning i korta stigläder+ galoppsadel ;)

Min ponny (nobel) stannade och dummade sig förut men det var för han var osäker och hade dåligt självförtroende typ...

2011-02-02 @ 14:31:09
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag har en ponny som brukar stanna för att hon inte vågar hoppa.

Men dock kan hon hoppa ut ur hagen? :o



Om det är så att Stella stannar pga vattenmattan så kan du prova att först ta bort den,och sen lägga dit den igen.Eller före du börjar hoppa TRAVA över hindret där vattenmattan är.

Men då gäller det att inte ha så höga hinder.



Annars så kan du ju prova att ha benen runt henne extra mycket (en lättare version är ju att rida utan sadel då) så att du kommer i kontakt med henne via tyglarna,och via benen.

Och sen gäller det bara att skänkla på henne före hindret,du kan också pröva att ha ett långt dressyr spö och sen peta lite på henne före hindret.

Eller ah..slå..men inte hårt.Utan bara så att hon känner att du är på och vill hoppa.



(Btw,hittade dig på en skvaller blogg,ponnyskvallersuper.blogspot.com)

2011-02-02 @ 14:57:18
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: nelly

Jag har en hyr ponny nu hon är helt konstig i kombenationer hon bara väggrar och när hon väl hoppar så galopperar hon runt i typ 6 min innan jag får stopp på henne<3



Alltså har inte hittat felet än :/

2011-02-02 @ 15:02:06
Postat av: jennifer

min ponny tulle stannade MYCKET och vi provade allt folk sa till oss att han inte klarade av att hoppa på grund av sin kropps typ (han såg ut som en nordsvensk i mini format)

men så hade jag ingenting att göra och pappa skulle inte hämta mig fröens om 3h och då fick jag för mig att ta ut tulle i bara grimma och grimmskaft och red en sväng så när jag hade galopperat så fick jag syn på en liten stock på ca: 15cm så jag tog och travade mot den och han HOPPADE högt över den och det märktes att han tyckte det var roligt så jag la av med ban hoppning en sommar och bara red ut och hoppade träng hinder så åkte jag på en liten lokal tävling (hade inte hoppat riktiga hinder på hela sommaren med honom )

så efter en sommar mad bara skoj och skog så hoppade han och han tyckte att det var kul igen.

så det var helt enkelt så att han hade tröttnat på hoppning och behövde lite omväxling.

2011-02-02 @ 15:35:17
URL: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#a1g
Postat av: Natalie

Det går säkert bättre nästa gång <3 Hoppas det gick bra med dig.



Jag har hört att vissa hästar kan tröttna på att hoppa och då kanske dom vägrar ? inte helt säker ;)



Puss

2011-02-02 @ 15:42:04
URL: http://thisisthetimeinmylife.blogg.se/
Postat av: julia

ett tips är att i början av lektionen kan du låta henne lukta & kolla på det, & visa att det inte är farligt, vet inte om hon är rädd eller så fast det tror jag inte, men det kan funka endå :)

2011-02-02 @ 15:45:55
URL: http://onceagaiiin.blogg.se/
Postat av: Therese Jensen

Min B-ponny jag hade innan hon var riktigt dum ,stog på bakbenen stanna på små små hinder hoppa ingenting! Det jag fick göra var att rida dressyr i 1 år, jag hoppa inte så som ett litet kryss. Men sen det sista halvåret jag hade kvar av B-ponny tiden så tävla vi hoppning och då blev vi placerade upp till lokal LB hoppning. Hon var bara trött på allt hoppning men så behöver det ju inte vara för din del det är olika från häst till häst :)

2011-02-02 @ 15:58:34
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: felicia

aj måste gjort ont det med läppen !



Ett tips när du känner att hästen håller på att stanna så ramar du in henne extra mycket med skänklarnqa och smackar , och verkligen tänker nu ska vi hoppa detta hinder !



Kämpa på Nellie för jag vet att du klarar det !

Det med Thonna alla kommer i svackor men det löser sig !

Fortätt som du gör nu kämpa på även om det känns riktigt kämpigt så får du tillbacka det någon dag jag lovar ! <3



// felicia ! <3

2011-02-02 @ 16:28:17
URL: http://classicalpony.blogg.se/
Postat av: julia

Har du testat att löshoppa henne? Eller variera hoppningen, typ ibland hoppa enkel hinder, banor, Terräng (när snön är borta) Eller bara leka med ett hinder inne i manegen? :)

2011-02-02 @ 17:24:59
URL: http://cherio.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej ! Min C-ponny Alice har stannat och gått på sidan av hinderna tusen gånger typ. Men då var felet att när vi köpte henne då fick vi en sadel med som passade henne, Och så började jag träna hennes rygg (för hon hade typ inga ryggmuskler) Och så provade vi och byta sadel och för den gamla blev ju för liten.Och då blev det bättre för tänk själv att hoppa med något som sitter åt och är förlitet.. Och så är det bara varit att ha lite jävla annama för det är inga lätta ponnys man har ;) Och verkligen bestämma sig och vara fokuserad på att Nu SKA vi hoppa!!!



Kram <3

2011-02-02 @ 17:28:23
URL: http://dennaflikka.blogg.se/
Postat av: malin

min ponny hade tendens att stanna och tjura ihop TOTALT! men sen fick man igång henne, och då fick hon världens flyt, helt perfekt. men vi fattade ju att vi inte kunde hålla på så, så vi kollade upp ben osv. det visade sig att hon hade känningar i frambenen, som resultat av att sadlen legat skit..så vi behandlade, bytte sadel och allt dedär, sen funkade hon toppen! men sen kom det ett tag då hon tröttnade på att träna heeeela tiden, hon har trots allt gjort dethela livet..



Jag tror egentligen du bara måste ta hand om din ponny så bra du bara kan! se till så den tycker det är roligt, och funkar den inte då så kanske man ska kolla upp ben osv, massage hjälpte min ponny otroligt mycket! rekomenderas om du inte redan har en massös ;) men ja..prata med din tränare och jobba på!:) tänk på att hästen inte ofta gör det för att vara dum..analysera!

2011-02-02 @ 18:17:28
Postat av: ebba

min ponny började stanna o testa mig massa ett tag och då var det för att hon tyckte att det blev lite tråkigt med hoppningen men då gjorde vi allfall så att vi hoppade lite lägre höjder unjefär 50 och berömma massa hela tiden o sen höja lite hela tiden så att hon får lite bättre skälvförtroenda o till slut slutade hon med att stanna :)



/ hoppas att det kommer bli bättre ;)

2011-02-02 @ 18:22:56
Postat av: Rode

C-ponny som jag tävlade i sommras stannar ganska ofta.Dels är hon ett envist litet sto men hon har helt enkelt tröttnat på tävlingar men tycker det ä kul att hoppa någon gång ibland hemma. Så är det för den ponnyn i alla fall , sen kan ju vissa ponnyer stanna för att man bromsar lite precis innan hindret och att de vill "springa på" själva. Alla ponnyer och hästar är ju olika :)

2011-02-02 @ 18:23:11
Postat av: Annie

Hej!

Jag har en b-ponny och en d-ponny. När jag fick Lucky då d-ponnyn så var han pigg och vi skulle ut och tävla och han var pigg och så. vi satt väl inte riktigt ihop än och han stanade och stannade men vi har allt gått felfritt med, men han var väldigt het och på och gick det för fort vågade han inte och stoppade då. Men rider man han bara rätt så hoppar han allt. Han har ju allt gåt 1,20 liksom så hoppa kan han. Men min lösning på problemet var att skaffa en till ponny som då var Freja (om du kommer ihåg mig så var det Freja jag hade i NÄÄS) Hon är en lugn och tävlings ruttinerad b-ponny. För Lucky var väldigt pigg/het vid uteritter med. Så löste jag mitt problem i jalla fall. <3 :)



Puss & kram till en väldigt bra bloggare och ryttare<3

2011-02-02 @ 19:00:37
Postat av: Annie Kvillebo

Hej!

Jag har en b-ponny och en d-ponny. När jag fick Lucky då d-ponnyn så var han pigg och vi skulle ut och tävla och han var pigg och så. vi satt väl inte riktigt ihop än och han stanade och stannade men vi har allt gått felfritt med, men han var väldigt het och på och gick det för fort vågade han inte och stoppade då. Men rider man han bara rätt så hoppar han allt. Han har ju allt gåt 1,20 liksom så hoppa kan han. Men min lösning på problemet var att skaffa en till ponny som då var Freja (om du kommer ihåg mig så var det Freja jag hade i NÄÄS) Hon är en lugn och tävlings ruttinerad b-ponny. För Lucky var väldigt pigg/het vid uteritter med. Så löste jag mitt problem i jalla fall. <3 :)



Puss & kram till en väldigt bra bloggare och ryttare<3

2011-02-02 @ 19:01:27
Postat av: isabelle winkvist - equestrians

Min ponny har blivit kallad dum i huvudet och alla möjliga skällsord eftersom han har vart fullkomligt galen. Han var livrädd för bommar, det började med att han hade en inflammation i hovlederna som gjorde att han hade ont när han hoppade. Efter det så var det bara för honom bommar = smärta. Detta tränade jag bort igenom- att istället vara arg- berömma honom. Detta betyder inte att man ska mesa utan när han hoppar ett hinder berömma massor. Stannar han, vänd bara om och rid på lite tuffare.

Sedan var det bara massor, massor,massor,massor med ben.



Det kan vara att hästen har ont eller så får man pröva sig fram vad som passar sin häst bäst :)

Godis är ett bra trick ;)

2011-02-02 @ 19:18:01
URL: http://equestrians.blogg.se/
Postat av: Frida

Min ponny kan dumma sig och stanna ibland, mycket p.g.a tjurighet och lathet. Men jag har blivit bättre på att "korrigera" han, men ibland är han bra snabb och drar en tvärnit. Men eftersom att han ha blivit starkare, fått bättre kondition och betydligt bättre galopp så hoppar han 9/10 gånger nu! :) För han älskar att hoppa, bara det att han kan vara lite bekväm av sig...

2011-02-03 @ 16:18:59
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Linn

Min första ponny som jag tävlade stannade och dummade sig. Hon gjorde det för att hon ville tästa mig och se om jag klarade av henne. Det gjorde jag inte men jag fortsatte och kämpa och ut och träna och tävla och så gav det sig efter ett halvår med blod svett och tårar. Och det är sant blod svett och tårar.



Min ponny som jag har nu hoppar jätte bra hemma men när jag är på tävling stannar vi ut oss näåstan hela tiden och om inte så kommer vi runt med typ 22 fel. Han känner att jag blir nervös och så blir han det också så det är helt hopplöst men jag kämpar och går igenom varje gång jag har ridit och känker på varför det gick dåligt och försöker rätt till det nästa gång.



/ Linn Larssson

2011-02-03 @ 20:56:08
URL: http://finasteponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0