Lååååångt inlägg :)

Okey....skriver om resultaten från mina ponnys!!!!

Min 1:a ponny fick jag i maj 2007.
Då hade ja gått på ridskola i nåra år. Asså kunde inte jättemkt...men mamma har haft häst hela sitt liv & dom hade stall hemma o så.
Så vi skulle hitta en ponny som vi kunde ha typ båda 2.
Då hitta vi Black Label, en STOR svart underbart fin C ponny.
Han köpte pappa till oss & vi hade den hemma hos mammas kompis Lotten.
Ja lätde mig la ganska mkt på han...men han va FÖR stor för mig.
Orka knappt få upp han i galopp. Men fick en bra start på han.
Tränade dressyr för Svenne <3 & hoppträna fö Maria Hagström.
Då tävlade Anna honom åt mig för att hålla igång han.
Ja hoppa la nån Clearound me han..på 60 cm ...me typ nåra stopp & gråtande ögon på väg ut.
Blackie bestämde ÖVER mig.....ville inte han hoppa så strunta han i d.
Ja orka lixom inte vinna över han.
Mammas kompis tjata på oss & sa:
- Ni måste hitta en mindre ponny.
Men vi va så kära i Blackie....att pappa sa...vi köper en mindre ponny med...men behåller BLackie.
Men mami sa...nepp....han ska ut & tävla me nån större dukktigare tjej.
Mami & papi la ut annons på han utan att ja visste....& MASSA va intreserade.
ALLA som kom & provred han ille ha han...för han va så fin & snäll.
Men mamma...kännde att inte Blackie gilla nån där :(
Sen så kom Sanna & provred.
Då stod mamma & grät för att hon va så duktig & Blackie FLÖG över hindrena me henne.
Dom ville ha Blackie & vi sålde han te henne & dom.
Men pappa lova att INTE släppa han föns vi hittat min nya drömponny :(
Vi satt & ringde o ringde...på massa olika B ponnys & hitta en i typ ullared & en ner i skåne.
Den i ullared hette Robin Hood. Såg ut som en tjock gris & va överpigg.
Den nere i skåne...kunde inte ens jag få upp i trav...den bara slog bakut typ.
Med en arg pappa & en lessen jag åkte vi hem.
Då ringde mammas kompis & sa att Sven Ingvarsson fått in en B ponny typ samma dag.
Vi åkte dan efter & prova denna UNDERBARA ponny.
Men visst - på den nivån ja va nu...så var hon alldeles fö het fö mig.
Men vi blev kära....& jag bestämde mig att : NU jävlar!!



Blackie åkte & ja satt & grät på stallgolvet ihop me mamma.
Älska inte ens Gevalia då.
Bara Blackie :( Men dom som köpte han va så Top Class..att de endå känndes bra!!
1:a hoppträningen satt ja som en VÅT trasa på ryggen på en skenande Gevalia. Asså mamma & papa tänkte:
Va har vi köpt????
Sen flytta vi Gevalia & ja börja träna fö Camilla H.
Hon sa: Fin ponny....men alldeles för svår för Nellie. Ge det 3 månader. Annars byt.
Men dom ORDEN bestämde ja mig ännu mer; DETTA ska jah FIXXA!!
Ja åkte på min 1:a tävling på Tjörnhoppet. Hoppa LD & skulle klara en LC..va mitt mål.
Amen Tjenna...typ ;-)
Visst LD:n gick felfri i typ sken.....mamma grät av lycka & jag med!!
Sen kom det stora problemet..som ja haft. Ja har vart så nervös att ja inte kunnat LÄRA in mig 2 olika banor. Det har lixom låst sig i hövvet ;-)
Så LC:n fixxa ja 4 hinder sen typ...allt svart :(
Det gick för fort. Börja tvivla på om Gevalia va rätt för mig???


1:a tävlingen

Sen är det ju så att mamma o pappa vart jävit snälla me träningar o så för bra träningar.
Hopptränat 1 dag i veckan & markarbete 1 dag i veckan.
Börja la hoppa lite nåra småtävlingar efter sommaren.
Gick la okey...gevalia gjorde sitt & ja mitt...de ja kunde.
Men den stora vändningen i mina ögon va när ja nolla min 1:a reg LB i billdal..tävla mot Josef & alla dom duktiga.
Kom 6:a. Men den NOLLAN bevisa jag att ja kunde.
Placera mig även på REG LC i uddevalla...& nåra mer.
Men sen börja det krångla. Gevalia stanna & jag FLÖG & FLÖG av varje träning typ.
Hon hade 2 muskelbristninger & hade jätteont.
Hon fick hoppvila 2 månader & vi börja ta tag i marklarbetet.
Ja flytta mina ponnys till ett eget stall vi hyr. Bytte tränare...sen JÄVLAR hände det nåt kan ja lova.
Gevalia blev super fräsch & jag gjorde ett jättekliv framåt.
Vi börja placera oss i REG tävlingar & fick stadiga noll reultat.
Hoppade 90 bana på träningar & allt känns nu helt galet bra.
Nu är vi redo för att starta LA...närsomhelst & min plan för det är REDAN klar!!
Nu är det ju så att Gevalia är inte så stor...men mkt ponny att RIDA. Min tid me henne är inte för evigt.....så det är nu det skall ske.
Mina 3 nollor i LA me henne...så att hon är startklar i Meldelsvår...kansle för mig...kanske för nån annan??? VEM VET ;-)
Men JAG ska ta henne dit - DET ÄR MITT MÅL.




Jag är ett RIKTIGT exempel på att man INTE ska köpa för stor ponny för snabbt. Fan man ska ha en liten cool ponny som man får jobba me & lära sig ORDENTLIGT.
Mina föräldrar skulle ALDRIG köpa en FÄRDIG ponny till mig för DYRA pengar när ja e 9 år.
Först måste ja BEVISA att JAG kan....& helst bli duktigare än ponnyn...sen går ja te nästa steg. Bättre ponny.
Gevalia har inte vart LÄTT.....men jag har LÄRT mig.
Sen kom Thonna på tal....hon skulle säljas te Stockholm & vi villa provrida henne.
Vi blev kära i denna supersnälla ponny....& hon är ju maxad så att ja kan ha henne länge. Hon har gått SM & har GRYMMA resultat me JENNY.
Men DET är 2 så OLIKA ponnys asså att rida. Thonna får man rida på så mkt framåt & ge henne mkt tygel att gå fram.
Gevalia..måste man hålla tillbaka & ha mkt stöd i munnen.
Så 2 olika ridstilar....men det är de ja lärt mig så jädra mkt på.
Ja vet att ja har tiden för mig med Thonna & de ska ja bevisa...INTE FÖR ER...UTAN FÖR MIG SJÄLV !!!!!



/ nellish




Kommentarer
Postat av: nellie k

gumman...du e grym i mina ögon (L)

2010-07-15 @ 13:46:57
Postat av: johanna

nu har jag hittat din blogg genom att lisa på ponnyochryttare skrev om dig! :) din blogg är bra, du har en skön stil och fina ponnysar!

men hur hinner du med att fixa två hästar om dagen, va med kompisar, pojkvännen OCH bloggen? :o får du mycket hjälp i stallet, och vad gör du själv? :) puss & kram

2010-07-15 @ 15:02:00
Postat av: ..

vad har du för hjälm på bilderna längst ner ?? :)

2010-07-15 @ 15:55:43
Postat av: Emeli

Jag tror dock inte att det spelar någon roll om man är för liten på sin häst, det beror helt hur mycket man kan, sin ridstil osv.



Jag är väldigt kort 155cm, och fyller 18 nästa år, och jag vill tävla. Och jag har ingen lust att tävla ponny som stor häst hela mitt liv.

Har en häst på 165 nu i alla fall, och det fungerar alldeles utmärkt.



Och kolla http://internationalshowjumping.blogg.se, hon är också väldigt kort och rider stor häst så <:

2010-07-15 @ 18:05:53
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: proppen<33

Asså Nellie du e så himla Grym du är ju BÄST!<3:D

2010-07-15 @ 19:52:48
Postat av: Anna

Du är så jävla duktig på att rida.En fråga bara.Vilket fotbollslag spelar Adam i?:)

2010-07-18 @ 16:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0